Sommaren 1957,
mellan den 17 juni — 19 augusti spelar Sandrews - Baumanfilm in filmen
"Kostervalsen". Den spelades in i Lysekil och
lilla
Hamburgön i Hamburgsund, söder om Fjällbacka i Bohuslän.
"Kostervalsen" av David Hellström (musik) och Göran
Svenning (text) är ingen direkt förlaga till filmen "Kostervalsen" utan
har endast fått låna ut sin titel -- förutom att valsen i ord och ton
framförs av Åke Söderblom i filmen.
Regi: Rolf Husberg
Manus: Lennart Hellsing och Bengt Linder
Produktionschef: Rune Waldekranz
Koreograf: Egon Larsson
Sverigepremiär: 15 mars 1958 på Astoria i Stockholm.
Rollista
Egon Larsson: Kurt Granberg,
reklamtecknare Åke Söderblom: Pelle Boman, copywriter på reklambyrån Yvonne Lombard: Marie "Maja" Boman, Pelles fru Gaby Stenberg: Birgit Anderberg, alias Birgit Abrahamsson Isa Quensel: konsulinnan Doris Fågelström, innehavare av
ferieskola Tilly Stephan: Mitzi Lachenberg, lärarinna i tyska Sven Lindberg: Bertram Johansson, lärare i engelska Einar Fagstad: "Svalan" Söderman Lars Egge: direktör Konrad Anderberg, Birgits far Sangrid Nerf: Solveig, elev på ferieskolan Marie Ahlstedt: elev på ferieskolan Jessie Flaws: Ann, elev på ferieskolan Birgitta Ander: Chris, elev på ferieskolan
* Upprinnelsen till hela projektet var idén att utnyttja en
sommarledig ensemble med balettflickor och allt, samt få möjlighet att
genomföra inspelningen med familjerna på plats i vacker västkustmiljö.
Återstod bara för Lennart Hellsing att skriva ihop ett skräddarsytt
manus.
Man märker tydligt vem som har koreograferat dansen, stegen är typiska
för Egon Larsson som förutom skådespelare var en mycket duktig dansare.
Egon Larsson och Åke Söderblom var scen- och filmpartners i över 20 år,
de var även bästa vänner privat.
Lennart Hellsing som skrev manus gifte sig sedermera med Yvonne Lombard.
Handlingen är följande:
Pelle Boman och Kurt Granberg är arbetskamrater på en
reklambyrå. Pelle, som med sin fru Maja ska åka på semester till
Italien, har bjudit hem Kurt på middag, vilket retar Maja. Hon och Pelle
grälar allt ljudligare med Kurt som passiv åhörare, och till sist packar
hon en väska och reser hem till mamma.
Yvonne Lombard, Åke Söderblom och Egon Larsson
Nästa dag väcks Pelle av Kurt. Maja är fortfarande
borta. Kurt övertalar Pelle att glömma Italien och följa med till
västkusten i stället. Där ska Kurt ta ett arv i besittning. Kurts arv
visar sig bestå i en koster samt ett kaptenshus med sjöbod på en ö.
Gaby Stenberg
På ön finns också konsulinnan Fågelströms ferieskola i
språk för flickor. Skolan får en ny fransklärarinna, Birgit Abrahamsson,
strax efter det att Pelle och Kurt anlänt till ön, och Kurt blir genast
mycket intresserad av henne. Maja kommer hem till lägenheten och finner
att Pelle är borta.
Åke Söderblom omgiven av vackra flickor
Ett par dagar senare ser hon Pelles bild i
tidningen. Han är omgiven av en grupp vackra flickor från konsulinnan
Fågelströms ferieskola. Maja ringer genast upp konsulinnan -- som tror
att Maja söker det nyligen utannonserade jobbet som husa på skolan. Maja
är välkommen att börja omedelbart. På skolan vinner Maja snart Birgit
Abrahamssons vänskap. Maja avslöjar t o m sin hemlighet -- att hon
kommit till ön för att hålla ögonen på sin man. Birgit lovar hjälpa
henne. Kurt har upptäckt att Maja blivit husa på skolan och berättar det
för Pelle. Kurts uppfattning är att Pelle måste göra Maja svartsjuk, det
är enda sättet att vinna henne tillbaka.
Åke Söderblom, Egon Larsson och Einar Fagstad
Birgits uppfattning är att Maja måste dela något stort
intresse med Pelle, t ex segling. Hon börjar undervisa Maja i seglingens
teori. En kväll störs de mitt i en seglingslektion av en vissling. Pelle
står utanför Birgits fönster beredd att läsa en kärleksdikt för henne.
Birgit skickar genast ut Maja med order att flirta med Bertram Ferguson,
engelskläraren. Pelle får syn på Maja och Bertram och följer efter dem,
när de drar i väg på en skymningspromenad. Kurt har kommit på allt
bättre fot med Birgit, och han tror att hans ömma känslor är besvarade.
För Pelle sjunger han ut om sin kärlek. Kurt söker Birgit på hennes rum.
Ingen är där. Han ser sig omkring och hittar ett skrin fullt med
juveler. Snabbt stoppar han dyrbarheterna på sig. Han vet att polisen
jagar juveltjuvar i trakten. Maja får tillfälle att demonstrera sitt
segelkunnande för Pelle. Han blir mäkta imponerad. Hon kan mycket mer än
han. Det visar sig att Birgit inte heter Abrahamsson i efternamn. Hennes
far, direktör Anderberg, kommer till ön, och hon följer med honom
därifrån. Hon har bestämt sig för att reda ut det hon flytt från.
Ferieskolan har båtutflykt. Kurt, Pelle och Maja är
med. Utflykten avslutas med bal på en restaurang. På kvällen sitter Kurt
ensam och nedstämd på en brygga. Plötsligt kommer Birgit fram till
honom. Han ber om ursäkt, han som trodde hon var en tjuv. Men hon vill
inte ha några ursäkter. De börjar dansa på bryggan. De sjunger också.
Sedan kysser de varandra. En applåderande man visar sig, direktör Åman.
Han presenterar sig som Birgits fästman. Kurt lämnar dem. På balen
dansar Pelle och Maja. De ser på varandra med förälskade ögon. Vid ett
bord på restaurangen sitter Birgit med fästman och uppvaktning. Kurt
kommer fram till bordet. Får jag lov? säger han och drar i väg med
Birgit ut från restaurangen.
Åke Söderblom
Det är en solig dag till havs. Vinden för två segelbåtar
framåt med god fart. I den ena sitter Pelle och Maja, i den andra Kurt
och Birgit.
*
Pressreaktionerna:
StT (Movie):
''Lennart Hellsing och Bengt Linder har svarvat till en riktigt trevlig
sommarfilm. David Hellströms och Göran Svennings gamla populära
'Kostervalsen' har fått bidra med namnet och melodin förkommer som
ledmotiv. Swennings text ger ingen som helst möjlighet med hjälp till
handling, så de båda författarna har fått hitta på en sådan.
Det har blivit en liten kärleks- och äktenskapshistoria i västkustmiljö
med farsupptåg och förvecklingar, en smula mystik kring en söt flicka,
seglingsäventyr, vattenplums och vackra badflickor. Ingenting
märkvärdigt på något sätt, men alltigenom trivsamt och roligt.
Rolf Husberg signerar den pigga regin och har ett fint skådespelargarde
till sitt förfogande. Åke Söderblom och Egon Larsson dominerar på
farsfronten. Yvonne Lombard och Gaby Stenberg har ett par uppgifter som
passar dem precis. Den förra undviker den här gången skickligt de
sugande tonfall, som hon tränat upp sig i enligt en känd reklamfilm för
ett chokladmärke.
Och Isa Quensel fortsätter att spela välgörande äkta och naturligt.
Bravo! Vi får inte heller glömma Sven Lindberg. En liten roll, men bra
genomförd. Göran Strindberg har skött kameran. Naturligtvis med utmärkt
resultat.''
MT (Per-Olof Wredlund): ''Filmtiteln ger löfte om sol, sommar och
vackra flickor - den skulle alltså kunna passa bra just nu. Tyvärr har
dessa ingredienser kommit alltför mycket i bakgrunden i Kostervalsen som
inte har blivit den hyllning till västkusten och den svenska sommaren
den
hade kunnat bli om möjligheterna tagits till vara bättre (och om vädret
hade varit gynnsammare under
inspelningarna förra sommaren). Men Kostervalsen har blivit en ganska
hygglig underhållningsfilm som man inte har anledning att reta upp sig
på - den är inte plump eller småsnaskig men den når å andra sidan inte
heller de spirituella höjderna. Mot den skulle närmast kunna
invändas att den stundtals flyter trögt.''
Expr (Alf Montán): ''Sol, sommar, sång, badflickor, västkustmiljö
och fläktar från svensk films 40-tal för att inte säga 30-tal - allt i
ett konventionellt lustspel. Det har förvånansvärt nog skrivits av den
eljest så fantasifulle Lennart Hellsing. Tillsammans med Bengt Linder
har han inte lyckats åstadkomma mer än ett toffelhjältemotiv och några
små förvecklingar som nätt och jämnt räcker till att pressa handlingen
fram över badklipporna. Artister som Egon Larsson, Åke Söderblom, Gaby
Stenberg m fl. gör vad publiken väntar av dem.''
*
Melodin
"Kostervalsen" är skriven av David Hellström och texten av Göran
Svenning.
Kom, i
kostervals
slå din runda arm om min hals.
Ja, dej föra får,
hiohej, va' dä' veftar å' går.
Kostervalsen går,
lek å smek blir i skrever å' snår.
Ja' ä din,
du ä' min
allrakärestan min!
Däjeliga mö på Kosterö,
du, mi' lella rara fästemö.
Maja lella, hej!
Maja, lella, säj,
säj, vell du gefta dej?
Kom, i kosterbåt
nu i natten följas vi åt,
ut på hav vi gå,
där som marelden blänker så blå,
ja' dej smeka vell,
där som dyningen lyser som ell`
Ja' ä din,
du ä' min,
allrakärestan min!
Däjeliga mö på Kosterö,
du, mi' lella rara fästemö.
Maja lella, hej!
Maja, lella, säj,
säj, vell du gefta dej?
Kom uti min famn,
din famn ja' finner min hamn.
Maja, ja' ä' din,
du ä' min, allrakärestan min.
Maja, ja' å' du,
kiittrasju, mun mot mun kuttrasju.
Ja' ä din,
du ä' min,
allrakärestan min!
Däjeliga mö på Kosterö,
du, mi' lella rara fästemö.
Maja lella, hej!
Maja, lella, säj,
säj, vell du gefta dej?
Kom i brudstol,
kom, innan aret hunnit gå om.
Maja, ja' ä' din,
lella du, som mi' bru! blir du min.
Maja, då blir ja',
då blir ja' sa sju sjungande gla'.
Ja' ä din,
du ä' min,
allrakärestan min!
Däjeliga må på Kosterö,
du, mi' lella rara fästemö.
Maja lella, hej!
Maja, lella, säj,
säj vill du gefta dej?